I dagarna blev det klart att Sveriges Television (SVT) storsatsar på den Svenska Basketligan dam och herr. Detta är naturligtvis ett glädjande besked för Wetterbygden Basketball som har både herr- och damlag representerat i Svenska Basketligan. Naturligtvis blir exponeringen av föreningens varumärke ofantligt mycket större när den statliga televisionen väljer att gå in och sända minst 50 matcher under de kommande två säsongerna.
Åsa Edlund Jönsson är sportchef på SVT och motiverar företagets satsning på svensk basket:
– Intresset för basket har ökat i Sverige de senaste åren, inte minst bland unga, så därför är jag glad att vi nu rejält växlar upp vår satsning på svensk basket, säger Åsa Edlund Jönsson.
Svenska basketsäsongen inleds under onsdagen med ett högintressant möte mellan nykomlingarna Djurgården Basket mot fjolårs-semifinalisten Jämtland Basket i Kungliga Tennishallen i Stockholm. Där väntas storpublik.
Den matchen och många andra, både från dam- och herrligan, kommer kunna ses i SVT under de två kommande säsongerna.
Johan Stark, generalsekreterare för Svenska Basketbollförbundet ser positivt på den nya satsningen.
– Viktigt för svensk basket att våra ligor flyttar fram sina positioner. SVT är en riktigt bra plattform och vi tror detta kan skapa fler positiva effekter för våra föreningar i form av mer publik och fler samarbetspartners. Detta är en bra stund för svensk basket, säger Stark i samband med beskedet.
Tidigare har SVT sänt mästerskap och kvalmatcher med det svenska damlandslaget och nu fortsätter basketsatsningen med de två kommande säsongernas bästa matcher från Sveriges två toppligor. Minst en toppmatch från antingen herr- eller damligan under grundserien och slutspelet samt hela SM-finalserien i båda ligorna kommer att kunna ses i SVT Play.
– SVT Play är en naturlig och uppskattad plats för publiken när det gäller livesändningar från mästerskap och serier, det såg vi inte minst under fotbolls-VM 2018 då SVT satte svenskt rekord i streaming, säger Åsa Edlund Jönsson, sportchef på SVT.