I huvudet på Tapio Joulamo2019-10-09T14:58:59+02:00

Här hittar du de krönikor som krönikören Tapio Joulamo skriver för Wetterbygden Basketball.

Synpunkter och åsikter som förs fram i den här krönikan är helt och hållet skribentens egna och skall alltså inte uppfattas som officiella ställningstaganden från Wetterbygden Basketballs sida.

Om veckan i ligan

10 januari, 2021|

Den första veckan av ligaspel på det nya året bjöd inte på någon direkt spänning, inte förrän på söndagen, då det kom två rediga skrällar. Veckan inleddes med några klara segrar, med över 20 poäng, för A3 mot Uppsala, för Alvik mot Mark och för Luleå borta mot Wetterbygden. En viss [...]

Om ligan och landslaget

5 januari, 2021|

Efter jul- och nyårshelgerna är det full rulle i ligan, i alla fall fram till 23 januari, då det blir ett två veckors landslagsuppehåll. Tabellen haltar ordentligt, till följd av alla matcher som flyttats fram på av covidskäl. Men fram till landslagsfönstret skall alla lag ha hunnit halvvägs eller längre. Det [...]

Anders Jansson sätter punkt

27 december, 2020|

En gång reste jag med Södertälje Kings till Sundsvall för en slutspelsmatch mot Dragons. Innan den skulle börja fick jag en visning av faciliteterna och klubbens förberedelser inför matchen. Jag minst framför allt hur mycket möda som hade lagts på att duka upp för ett stort antal sponsorer och samarbetspartners, som [...]

Julkrönika: det belgiska undret

22 december, 2020|

Vid den här tiden på året brukar jag skriva en julkrönika, som dryper av pikar och elakheter, blandat med en smula beröm och förhoppningsvis lite humor. Och även i år hade jag förberett en sådan. Den skulle bestå av citat från var och en av de tolv ligacoacherna och kallas ”Ligacoachernas [...]

Årets dumstrut?

18 december, 2020|

Är det inte kul att titta om inte Luleå, Alvik eller Högsbo är involverade i de damligamatcher som sänds på tv? Det hävdades i alla fall på Twitter inför matchen Eos-Wetterbygden nu i måndags, två veckor efter den SvT-sända Eos mot Helsingborg 30/11 . Det undrades också om man genom att [...]

En coronapräglad ligahelg

13 december, 2020|

Om jag har räknat rätt har nu sju ligaklubbar fått ställa in/flytta matcher p g a covidsmitta i sina lag. Mark är ett av lagen som hittills klarat sig, men på lördagen kom ett meddelande från klubben om att även de får känna av effekterna. Ingen smitta har, såvitt det är [...]

Måndagsnoteringar

7 december, 2020|

De tre matcherna i SBL Dam som spelades i veckan bjöd inte på några skrällar. Marks seger, lagets första för säsongen, mot Helsingborg, blev efter en jämn första halvlek, solklar. HBBK fick inte Elin Gustavsson spelklar till matchen. Det hade de behövt, i synnerhet som HBBK sedan tidigare har både Ågren [...]

Till toppen