
Här hittar du de krönikor som krönikören Tapio Joulamo skriver för Wetterbygden Basketball.
Synpunkter och åsikter som förs fram i den här krönikan är helt och hållet skribentens egna och skall alltså inte uppfattas som officiella ställningstaganden från Wetterbygden Basketballs sida.
Blir det tolv lag i ligan nästa säsong, och vem tar platsen?
Såvitt jag förstår pågår ännu en serieträdsutredning. Vi får se vad den resulterar i, inte minst hur man kommer att resonera om antalet lag i SBL Dam. Just nu gäller att ligan skall bestå av tolv lag och samma sak gäller för de båda division I-serierna. Men så har det inte [...]
Krönika: Om Kobe Bryant och den fantastiska Ionescu
Chockvågorna efter Kobe Bryants tragiska död har ännu inte lagt sig. Begravningsceremonin ägde rum i närvaro av bara de närmaste och i måndags hölls en minnesceremoni inför ett fullsatt Staples Center, Lakers hemmaarena. Han var ju en av de allra främsta genom tiderna, för många utan tvekan den bäste. Alla generationer [...]
Krönika: Om ligan och importfrågan
Nyligen fick vi bekräftat att SBL Herr från och med nästa säsong får nya representationsbestämmelser. Fyra importer kommer att tillåtas per lag oavsett var de kommer ifrån. De nuvarande bestämmelserna i båda ligorna säger att minst hälften av spelarna som skrivs in i matchprotokollet skall vara "hemmafostrade". Upp till sex utländska [...]
Krönika: Några reflektioner på OS-kvalet
Efter ett antal veckors uppehåll är det dags att författa några rader igen, och vi börjar med ett par reflektioner på det nyligen genomförda OS-kvalet. Det var fantastiskt att det svenska damlandslaget fick chansen att spela OS-kval, som bara ett av 16 länder i världen. Att Sverige lyckades ta plats i [...]
Nyårskrönika: Årets flippar och floppar
Det är dags att sätta punkt för 2019, vilket vi gör med några utmärkelser. Vi befinner oss mitt i säsongen 2019/20, men utmärkelserna avser kalenderåret, d v s sista halvan av förra säsongen och inledningen av denna. Några utmärkelser är för fina prestationer, andra för sådant som varit mindre lyckat. Först [...]
Krönika: En fabel i juletid, del 2.
Här följer del 2 av vår fabel i juletid. Den som missade del 1 uppmanas att först läsa den. När vi nu återupptar handlingen är det dags för de fyra resterande kandidaterna till posten som ordförande att presentera sina förslag för representanterna på basketens förbundsmöte. Sjöstedt, Löfven, Lööf och Sabuni har [...]
Krönika: En fabel i juletid, del 1.
Julen är lite av fablernas tid, så vad passar bättre än att presentera en fabel från den svenska basketens värld i den här julkrönikan. Om någon skulle upptäcka likheter med verkliga personer, så skall det påpekas att det inte handlar om tillfälligheter utan är helt avsiktligt. Skulle någon av de som [...]
Krönika: Ligan, coacher på planen och betydelsen av OS
Bara två ligamatcher återstår innan julskinkan kommer fram. På fredag spelar Uppsala mot Luleå och på lördag Högsbo hemma mot Eos. Det skulle vara sensationer av yppersta graden om Uppsala och/eller Eos skulle ta hem spelet. Uppsala ståtar fortfarande med en enda vinst och har förtvivlat svårt att göra poäng. Snittet [...]